Recente gebeurtenissen - Reisverslag uit Vilches, Chili van Anneke Kok - WaarBenJij.nu Recente gebeurtenissen - Reisverslag uit Vilches, Chili van Anneke Kok - WaarBenJij.nu

Recente gebeurtenissen

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 September 2009 | Chili, Vilches

Het wordt weer eens tijd om wat te laten zien van de gebeurtenissen op La Leona.
Een rondzendbrief volgt, dus nu enkel wat uitleg bij de foto’s.
In mei is de moestuin geploegd, met de twee paarden van Ted. Met z’n tweeën gaat alles lichter! De nichtjes van Ted –ook met z’n tweetjes- die op bezoek waren, mochten haver zaaien. Met instructies van oom Ted is dat goed gelukt. Het is overvloedig opgekomen en het is een mooi groen veldje geworden. Volgende maand wordt het ondergeploegd; het is een organische grondverbeteraar.
Toen kwam, volgens traditie, Joel de bomen snoeien. Hij zit hier in de abrikozenboom... waarover later meer.
In augustus voor het eerst een activiteit van ons Domodungu-programma: een workshop kringdansen o.l.v. Milena, een kundige en enthousiaste instructrice. En wat was het mooi weer die dag! Het leek wel voorjaar.
Op maandag 17 augustus is officieel de tweede fase van de bouw van start gegaan. Helaas moest die beginnen met het omhakken van een paar bomen. Voor elke boom die omgehakt is, worden er twee jonge geplant. Don Jaime deed wel een beetje gevaarlijk door de boom in te klimmen zonder bescherming. Ik oisde me dôôd!!! Maar het is allemaal in orde gekomen. Brandhout voor jaren.
Dan tenslotte nog wat foto’s van de vrijwilligers-verwèndag. Opnieuw goed weer tussen regendagen door. De Goddelijke Voorzienigheid blijft ons welgezind. Lekker eten, een kaartje leggen, een wandeling maken.
En, sja, die abrikozenboom... Vanaf de aankoop van het terrein in 2004 heeft die geen enkele vrucht gegeven. Hij is eerst wel rigoreus gesnoeid; we gaven hem wat crediet. Maar wat doen ze hier als een boom geen vruchten geeft? Uitschelden! Dreigen met omhakken! De bijl onderaan de stam zetten. Serieus, dat moet je liefst doen op de dag van Sint Jan, 24 juni (het omgekeerde van kerstavond in het noordelijk halfrond). Nu ben ik niet de sterkste in uitschelden, dus had ik vorig jaar Don Orlando gevraagd het voor me te doen. En wat dacht je? Hij kreeg bloesem! Maar.... geen vruchten. (Dat kwam omdat hij het niet had gedaan op Sint Jan). Nu wisten de vrouwen een andere remedie: een koperen spijker in de stam slaan. Maar een koperen spijker had ik niet. Wel stukjes koperen pijp die de loodgieter over had en ik had bewaard. Die zijn dus met de moker in de stam geslagen. Ik zal jullie t.z.t. melden hoe de abrikozenoogst is geweest dit jaar. Wie weet komt er iemand jam eten.
Groetjes van Anneke.

• 02 September 2009 - 08:06

Leen De Witte:

wat ziet het er weer veelbelovend uit.
    'k kan bijna niet meer wachten om de vorderingen in 't echt te zien...we komen eraan...26 okt !!!

• 06 September 2009 - 16:51

Corrie Hoek:

Mooie foto's, die van het bomen zagen vind ik prachtig, en oei, wat staan die dames daar eng op het randje!! Het wordt een prachtig "La Leona" dorpje. Lieve groet van Corrie.

• 17 September 2009 - 19:57

Wim En Annelies Sett:

Nu we wat meer vertrouwd zijn met de laptop is het leuk om ook te reageren op jouw verslag Anneke!We lezen het met interesse,het lijkt een paradijsje.Is dat ook echt zo?Er moest alleen nog een geld-boom bestaan.Heel veel succes en de groetjes van Wim,en Annelies.

• 22 Oktober 2009 - 08:28

Maryse:

Heb even onze zuster site bekeken, mooi! Als we in de grote stad zijn volgen we je via deze site!Groetjes uit Malawi