Nieuws uit Chili - Reisverslag uit Vilches, Chili van Anneke Kok - WaarBenJij.nu Nieuws uit Chili - Reisverslag uit Vilches, Chili van Anneke Kok - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Chili

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

17 November 2009 | Chili, Vilches

Hallo allemaal!

O, o, wat vliegt de tijd en wat wordt er hard gewerkt op La Leona! Nodig tijd om jullie op de hoogte te brengen van de vorderingen, want al sinds augustus zijn we bezig met de tweede fase van de bouw. Het was niet makkelijk om foto’s te kiezen voor een overzicht. Misschien krijgen we ooit nog de gelegenheid om ze allemaal te vertonen.
Twee ploegen bouwvakkers zetten hun beste beentje vóór onder leiding van de aannemer Don Orlando die zelf voornamelijk bezig is materiaal aan te slepen.
Drie “objecten” zijn in aanbouw: twee huisjes en één cabaña voor individuele hulp. Die laatste is praktisch klaar. Ik heb geschilderd en nu moet de afwerking nog gebeuren (o.a. luiken waar ik het logo weer op ga spuiten).
De bouw van huisje 2 is voorlopig gestaakt; het dak zit er op en de buitenmuren zijn geschilderd. In afwachting van het staartje van de financiering. Het spantenfeestje van deze twee hebben we gevierd met empanadas en rode wijn, samen met de deelneemsters aan de keramiek-workshop die hier elke donderdagmiddag wordt gehouden onder leiding van Alejandro. Eén keer zijn we op excursie geweest naar zijn werkplaats in Vilches Alto en hebben we o.a. zijn eigen werk bewonderd.
Momenteel zijn ze bezig met het dak van huisje 1, waar ik zelf kom te wonen. Het wordt een paleisje, mag ik wel zeggen, met een mooie opgang. Toen het hoogste punt was bereikt, bood Don Orlando een bbq aan. We zaten in een grote kring in de zaal en Sra. Mirella wilde het liefst naast een jonge bouwvakker zitten; dat heeft ze geweten!
Ondertussen zijn er ook vrijwilligersdagen gehouden. De tuin is ingezaaid en de dames hebben les gehad van Ted in het organisch spuiten van de fruitbomen.
De twee cabañas die vorig jaar gebouwd zijn, worden zo nu en dan gebruikt door verschillende Domo-vrouwen-groepjes en ook door toeristen. Het talenbord aan de weg waar letterlijk op staat “English spoken, Man spricht Deutsch en ook Nederlands” heeft al vruchten opgebracht. Uitsluitend Nederlanders begrijpen het laatste stukje, legde ik uit aan de vrouwen van de keramiek-workshop. En áls er een Nederlander voorbij komt, stopt die zeker! Wat dacht je? Diezelfde middag stopt er een auto, er stapt een grote blonde jongen uit: “Spreekt u Nederlands?” Hij bleef een nachtje in een cabaña met zijn Chileense vriendin!
Op 1 november, Allerheiligen, stond La Leona met een kraam in de nabijheid van de begraafplaats in Vilches. Allerheiligen is een ontmoetingsfeest; de graven vol met bloemen en eromheen een soort kermis. We wilden eens uitproberen of er ook belangstelling was voor kuchen. De winst was niet spectaculair, maar we hebben veel aan p.r. gedaan door het uitdelen van foldertjes over het project en het was goed voor de integratie!
Genoeg voor nu! Dankzij de opbrengst van de Vastenaktie en de Bietendag en de giften van particulieren, kunnen we doorgaan met de bouw. De onmisbare Stichting Stem voor Vrouwen doet er alles aan om ook het staartje van de financiering rond te krijgen.
We houden goede moed.
Veel groeten van Anneke.

• 17 November 2009 - 18:59

Corrie Hoek-Kok:

Het gaat goed komen op het prachtige domein van La leona, ik merk dat je het er maar druk mee hebt. De vrouwen van Domodungu zullen er graag zijn denk ik. Heel veel plezier met Toos. Kusvanjezus, Corrie.

• 18 November 2009 - 13:57

Jos En Liesbeth:

Wat een vorderingen maak je Anneke!
    Het wordt een mooie plekje voor de vrouwen en de vacantiegangers.
    Groetjes Jos en Liesbeth

• 20 November 2009 - 19:50

Christine:

Het ziet er al echt heel mooi uit! Ik ben blij om alles met eigen ogen te mogen gaan zien in december. En nog belangrijker lekker bij te kletsen met Anneke.
    Nog maar vier weekjes.
    Groetjes, Christine

• 15 December 2009 - 20:06

Wim En Annelies:

Dag Anneke,
    Weer een mooi verslag uit Chili,met leuke spontane foto,s.
    Meteen een mooie gelegenheid om jou en de mensen om je heen goede kerstdagen te wensen.
    Heel veel succes met jullie werk in 2010.